Pilates

Pilates er en effektiv træningsform der fokuserer på holdningskorrektion, åndedræt, ryg-, mave- samt bækkenbundsmuskulatur. Disse muskler fungerer som et muskelkorset der støtter rygsøjlen og bækkenet. Er disse muskler stærke og smidige opnår ryggen større stabilitet, styrke og udholdenhed, og der opnås en bedre kropsholdning.

Historien bag Pilates

Pilates blev skabt og udviklet under 1.verdenskrig af Joseph H. Pilates. I 1940 rejste han til USA, hvor han sammen med sin kone åbnede et fitnesscenter. Han havde mange elever under sig, men først efter hans død i 1967, begyndte eleverne at åbne egne Pilates-studier.

Mens Joseph H Pilates levede, kaldte han aldrig sin træningsform for Pilates. Han kaldte det Contrology, et navn som mere præcist udtrykker træningens formål.

Der findes i dag flere retninger af Pilates, som alle tager udgangspunkt i det oprindelige koncept. Fælles for dem alle er, at øvelser og sværhedsgrad kan tilpasses den enkeltes behov.

 

Pilates og Fysioterapi

Gennem årene er Pilates blevet en af grundstenene i den fysiske træning hos idrætsudøvere og mange aktive mennesker. Pilates har vundet indpas hos fysioterapeuter verden over til genoptræning og rehabilitering af forskellige typer skader.

Træningen foregår som gulvøvelser på måtte. Der arbejdes skånsomt i kontrollerede bevægelser der følger åndedrættet. Hver enkelt øvelse giver plads til fordybelse med henblik på at øge kropsbevidstheden.

For at variere sværhedsgraden i øvelserne, benyttes mindre redskaber som små og store terapibolde, elastikker, håndvægte, foamrollers mm.

 

Hvem har glæde af Pilates

Pilates er for alle.  På Furesø Fysioterapi tilbyder vi hold tilegnet forskellige målgrupper.